Jak uczyć się efektywnie?

1. Problemy z nauką u dzieci
Czy zdarzyło Wam się kiedykolwiek poczuć, że nauka zajmuje Waszemu dziecku zbyt dużo czasu? Lub, że to, czego się uczy, szybko wypada z głowy? Jeśli tak, to zachęcamy do zapoznania się z krótką informacją o tym, co wspomaga proces nauki.

2. Filar efektywnej nauki
Chcąc pomóc dziecku uczyć się efektywnie, dobrze jest poznać podstawowe filary, które naukę ułatwiają. Są to:

  • dieta,
  • sen (odpowiednia regeneracja),
  • nawodnienie,
  • aktywność fizyczna,
  • koncentracja uwagi.

3. Znaczenie nawodnienia dla mózgu
Zacznijmy od podstaw: nawodnienie. Mózg, aby się uczyć, potrzebuje odpowiedniego nawodnienia, dlatego zadbajmy i podpowiedzmy dziecku, aby podczas nauki piło dużo wody, często, a małymi łykami. Ważne, aby była to czysta woda – nie sok, nie woda smakowa.

4. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu
Ponadto warto zachęcić do codziennej aktywności – najlepiej na świeżym powietrzu. Już 20-minutowy, codzienny spacer sprawi, że organizm będzie dotleniony, a to przełoży się na efekty w nauce.

5. Warunki sprzyjające nauce
Przed przystąpieniem do pracy warto zadbać, aby pomieszczenie było wywietrzone, a sam proces odbywał się na siedząco – nigdy na leżąco ani w łóżku. Nasz mózg pozycję leżącą kojarzy z odpoczynkiem i relaksacją, a więc trudniej w takich warunkach o efekty.

6. Znaczenie zbilansowanej diety
Kolejny ważny element to dieta – zróżnicowana i zbilansowana. Przypominajmy dziecku, że jedzenie jest dla nas „paliwem”, a nie tylko przyjemnością.

7. Regeneracja i sen – klucz do efektywności
Nie zapominajmy o regeneracji. Tylko w pełni zregenerowany organizm jest w stanie pracować wydajnie.
W dobie telefonów komórkowych dostępnych na wyciągnięcie ręki jest to bardzo trudne. Naszym zadaniem jako rodziców jest zadbać o to, aby urządzenia elektroniczne nie zakłócały wypoczynku naszych pociech. Naukowcy dowiedli, że kontakt z niebieskim światłem (czyli tym emitowanym przez urządzenia elektroniczne, takie jak telefon, tablet, komputer) przed nocnym odpoczynkiem zaburza sen i znacząco obniża jego jakość.

8. Koncentracja uwagi podczas nauki
Kolejną wskazówką jest zadbanie o koncentrację. Przed przystąpieniem do nauki warto wykonać proste ćwiczenie, które pozwoli skupić uwagę.
Należy również pamiętać, że wszelkie rozpraszacze, takie jak muzyka w tle, telefon czy komputer, powinny być usunięte na czas sesji nauki. Nasz mózg szybko się męczy, dlatego zaleca się robienie przerw i kumulowanie nauki w bloki trwające około 1 godziny. Po każdej sesji powinna nastąpić przerwa, a następnie kolejny blok nauki.

9. Proste kroki do lepszej nauki
Warto pamiętać o tych prostych rzeczach, które mogą znacząco wpłynąć na poprawę jakości nauki i ilości przyswajanej wiedzy.


Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży a cyberuzależnienie


Wysokie technologie, czyli: komputery, laptopy, tablety, smartfony, telefony, zabawki dźwiękowe – z jednej strony ułatwiają życie, ale z drugiej mogą negatywnie wpływać na rozwój dzieci i młodzieży. Ich nadużywanie wiąże się z ryzykiem zaburzeń emocjonalnych, poznawczych i społecznych.

2. Wyniki badań – FDN/FDDS
Ogółem z urządzeń mobilnych, tj.: smartfona, tabletu oraz przenośnej konsoli korzysta 64% dzieci.
W grupie dzieci rocznych i dwuletnich – 43% korzysta z tego typu urządzeń, w przypadku trzy- i czteroletnich dzieci udział wyniósł 62%, a w grupie najstarszych dzieci – 84%.
Można więc uznać, że dla dzieci w wieku 5 lat i więcej korzystanie z urządzeń mobilnych jest powszechne

3. Domowe Zasady Ekranowe
Aby chronić dobrostan dzieci, warto wprowadzić w domu zasady dotyczące korzystania z ekranów.

  1. Ograniczaj mi czas przed ekranem.
  2. Nie pozwalaj mi patrzeć w ekran przed snem.
  3. Nie korzystajmy z ekranów przy jedzeniu.
  4. Odkładajmy wszystkie urządzenia w jedno miejsce.
  5. Spędzajmy razem czas aktywnie.
  6. Bawmy się razem bez ekranów.
  7. Ograniczaj mi czas przed ekranem w podróży.
  8. Zabieraj na noc urządzenia elektroniczne z mojej sypialni.

4. Negatywne skutki u dzieci 3-letnich
W 3. roku życia wśród dzieci korzystających z telefonów i tabletów dostrzega się następujące zachowania:
– trudności lub całkowity brak rozumienia poleceń,
– zabawę na poziomie dzieci 12–14-miesięcznych,
– brak zabawy tematycznej,
– trudności z rozpoczęciem i kontynuowaniem zabawy w grupie rówieśniczej,
– komunikowanie się krzykiem lub płaczem,
– niepełne rozumienie języka,
– brak respektowania reguł społecznych,
– brak zainteresowania książkami, obrazkami,
– uspokajanie się po otrzymaniu telefonu komórkowego rodzica (tabletu),
– poważne trudności w prowadzeniu treningu czystości,
– wybiórczość jedzenia.

5. Warto wiedzieć – wpływ ekranów na mózg dziecka
Jeszcze dwie godziny po wyłączeniu gry komputerowej pola czołowe są nieaktywne, co całkowicie uniemożliwia uczenie się.
Z powodu wysokiej plastyczności kory mózgowej dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym mogą pod wpływem obrazu telewizyjnego lub komputerowego przesterować mózg na odbieranie przede wszystkim obrazów, a nie mowy.
Dziecko kształtuje jedynie myślenie obrazowe, wyizolowane od działań w grupie społecznej.