We wrześniu, w ramach programu Laboratoria Przyszłości, uczniowie klas IV-V drukowali swoje własne figury szachowe 3D.
Więcej zdjęć: Laboratoria Przyszłości – wrzesień
Pierwszym etapem były pomiary figur szachowych i modelowanie ich w 3D w specjalnym programie online – „Tinkercad”. Uczniowie zapoznali się z programem, jego możliwościami i prężnie zaczęli pracę, tworząc swoje modele.
Program „Tinkercad” wykorzystuje uproszczoną metodę konstrukcyjnej geometrii brył do tworzenia modeli. Projekt tworzymy za pomocą podstawowych kształtów, brył. Łącząc ze sobą bryły i otwory, można tworzyć nowe kształty, którym z kolei można przypisać właściwość bryły lub otworu. Oprócz standardowej biblioteki kształtów pierwotnych, użytkownik może tworzyć własne generatory kształtów za pomocą wbudowanego edytora. Uczniowie przekonali się, że z podstawowych figur, tj. cylindra, sześcianu, prostopadłościanu, kuli, stożka, walca, itd., możemy stworzyć nieskończoną ilość nowych modeli 3D.
Ukończone modele trafiły do programu do druku 3D – „FlashPrint”, który przetworzył zaprojektowane modele w taki sposób, aby drukarka 3D mogła warstwa po warstwie wydrukować model przy użyciu filamentu – cienkiej nitki plastiku zawiniętej na szpuli.
W tradycyjnych drukarkach obrazy uzyskuje się dzięki nanoszeniu tonera lub tuszu na płaską powierzchnię papieru lub folii. W drukarkach 3D, gdzie tworzone modele są przestrzenne, podstawowym materiałem eksploatacyjnym jest filament.
Program „Flashprint” umożliwia również wizualizację warstwa po warstwie, oszacowanie czasu trwania wydruku 3D i zużycie materiału, filamentu.
Ukończony wydruk zachwycił nas wszystkich. Biało-czerwone szachy nadają im bardzo patriotycznego wydźwięku. Z pewnością gra takimi szachami będzie dla uczniów wielkim przeżyciem.
Więcej o projekcie: Projekt Laboratoria Przyszłości